FYSIOERGONOMI SJUKGYMNASTIK

Leg. Sjukgymnast Torbjörn Åberg

Adress. Södra strandgatan 5. 553 20 Jönköping

Examen OMT. Spec. ortopediska akuta och kroniska led muskeltillstånd.

Tel. 0733 201 798. E-post Fysio-ergonomi@telia.com

 

Jag är sjukgymnast med lång erfarenhet av ortopediska tillstånd, skador och besvär i muskulatur, nerver och leder. Behandling sker med moderna manuella tekniker enligt vetenskap och beprövad erfarenhet, vid behov kombinerade med apparatbehandling såsom elstimulering, akupunktur, ultraljud, mekanisk traktion ex. vid ischias. Mottagningen är utrustad med en träningslokal för rehabiliteringsträning.

 

Utöver min grundläggande utbilning som legitimerad sjukgymnast har jag avlagt examen i ortopedisk manuell terapi steg II (OMT. vidarutbildning i specifik undersöknings och behandlingstekniker för led-, muskel- och nervrelaterade besvär)..Idrottsmedicinsk utbildning mm.

 

En undersökning består av din egen beskrivning av besvären, en manuell undersökning, förklaring till fynd och förslag på behandling och provbehandling. Du får en behandlingsplan, instruktioner i hur du skall hantera dina besvär i arbete och fritid. Vid behov får du ett individuellt träningsprogram.

 

Behandlingstaxan hos mig är samma som vid vårdcentralen (250 kronor 2018-01-01) Frikort för sjukvårdande behandling gäller. Du är fri att söka mig för behandling utan remiss oberoende av vilken vårdenhet du är listad hos.

 

Vanliga problem

Ryggskott

 

Kan definieras som akut smärta och rörelsesvårighet i nedre delen av ryggen. Upplevs ofta som en punktsmärta eller ömhet över en större del av ländryggen. Ibland kan man uppleva en strålande smärta ner i benen. Ett ryggskott kan uppkomma akut, t.ex. under ett ovarsamt lyft, men kan även komma smygande. Ofta efter en aktivitet som är ovan för den drabbade.

 

Tips och råd:

 

Håll dig i rörelse så mycket som möjligt. Ta gärna en promenad ett par gånger per dag. Undvik alltför mycket sittande, stå eller ligg hellre. Boka en tid hos oss så att du får träffa en legitimerad sjukgymnast.

 

Övningar som kan lindra besvären:

 

• Lägg dig ned på golvet med en hoprullad handduk långt ner i svanken. Sätt fotsulorna i golvet. Kuta och svanka i den här positionen 20-30 ggr.

 

• Ställ dig på alla fyra. Kuta och svanka ryggen under en minut.

 

• Ligg på rygg med böjda ben och försök att lätt pressa svanken mot golvet. För sedan knäna kontrollerat från sida till sida. Upprepa 20-30 ggr.

 

Nackspärr

 

Kan definieras som akut smärta och rörelsesvårighet i nacken och övre delen av bröstryggen. Upplevs som smärta i nacken, ofta på ena sidan, som ökar vid rörelse. Kan även ge huvudvärk och strålande smärta i armarna. Uppkommer ofta efter att den drabbade har suttit i drag, arbetat alltför ensidigt eller för mycket. Personen kan ha en förkylning eller annan infektion "på gång".

 

Tips och råd:

 

Undvik drag över nacken. Håll dig i rörelse så mycket som möjligt. Undvik alltför mycket stillasittande/stillaliggande.

 

Övningar som kan lindra besvären:

 

• Rulla med axlarna/skuldrorna uppåt - bakåt med armarna hängande utmed sidan, 5-10 ggr. Så ofta du kommer ihåg. (Gärna en gång/timma)

 

• Vrid huvudet åt en sida i taget, 3-5 ggr, så ofta du kommer ihåg. (Gärna en gång/timma)

 

• Ta en promenad där du ser till att pendla mycket med armarna!